Δευτέρα 20 Αυγούστου 2012

Πουσεντνίτσα η Πουσνίτσα-Μακεδονικός χορός και ο μύθος που τον συνοδεύει…(Βίντεο & Εικόνες)



Χορός των νέων που δείχνει την σβελτάδα, τη δύναμή τους και την επιδεξιότητα του χορού. Ο χορός αυτός κατά μια έννοια λένε ότι χόρεψαν οι άνδρες για να επιλεγούν στο σώμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου για την μεγάλη εκστρατεία εναντίων των Περσών.
Είναι ένας μύθος…αλλά όπως λέγεται… “ο μύθος δεν είναι ψέμα” και πιθανόν στην εποχή εκείνη να υπήρχε κάποιος περίπου αντίστοιχος χορός όπου περάστηκε από γενιά σε γενιά και πήρε την σημερινή μορφή του.Όπως θα δείτε στις παρακάτω εικόνες η ομοιότητα των κινήσεων των χορευτών που απεικονίζονται σε αρχαία ελληνικά αγγεία και αμφορείς με τους σημερινούς χορευτές είναι απόλυτη!
-[Λάντζος 1989, 9] Πρόμαχοι (Μπάχοβο) Αριδαίας: Η Πουσνίτσα είναι καθαρά αντρικός χορός, χορεύεται ελεύθερα (κατά μόνας) χωρίς ο ένας να κρατά τον άλλο. Στο βορειοελλαδικό ιδίωμα πουσνίτσα σημαίνει καθιστός-γονατιστός, από το γονάτισμα των χορευτών με τα δύο γόνατα πάνω στο έδαφος. Παλιότερα η Πουσνίτσα χορευόταν μέσα στο ταψί, δηλαδή ο χορευτής έπεφτε με τα γόνατα μέσα στο ταψί.
Είναι από τους πιο εντυπωσιακούς και δυναμικούς χορούς. Οι χορευτές όταν αυτοσχεδιάζουν εκτελούν βαθειά καθίσματα, στροφές, πέσιμο με τα γόνατα πάνω στο έδαφος και απότομο σήκωμα στο ημικάθισμα κ.ο.κ. Γενικά όλες οι αυτοσχέδιες κινήσεις είναι αρκετά πειθαρχημένες. Το χορευτικό σχήμα είναι ελεύθερη κίνηση καθότι είναι ατομικός χορός. Τα χέρια είναι ανοικτά στα πλάγια και κινούνται ελαφρά πάνω-κάτω, ή το ένα εμπρός το άλλο πίσω, ή και τα δύο μπρός και πίσω όταν γίνονται τα καθίσματα και τα γονατίσματα. Σαν ρυθμική οργάνωση, η χορογραφική δομή του χορού οργανώνεται με βάση τον ρυθμό των 15/16 με μέτρια και γρήγορη ρυθμική αγωγή.


-[Ελληνικό Κέντρο Λαογραφικών Μελετών ΧΟΡΟΣ 1985-9, Α4] Δυτική Μακεδονία: “Πουσνίτσα” (1.57). Γιάννης Ζλατάνης (κλαρίνο), Κώστας Ζλατάνης και Πέτρος Ζλατάνης (ακορντεόν), Γιώργος Δίγκας (τρομπέτα), Χρήστος Δεμέρτζης (κάσσα), Βασίλης Δημητρόπουλος και DickvanderZwan (επιμέλεια).
-[Λύκειον των Ελληνίδων LCGW 103, A4] Επισκοπή Νάουσας: “Καθιστός (Πουσνίτσα)”, οργανικό (1.58). Γ. Γιουρούκης (κλαρίνο), Γ. Δεμερτζής (κάσα με ταμπούρο). Χορεύεται με πολλά καθίσματα, μόνον από τους άνδρες, είτε ένας-ένας, μόνος, είτε πολλοί μαζί σε κύκλο, χωρίς όμως να κρατούνται από τα χέρια. Επτάσημος ρυθμός. [Α8] “Καθιστός (Πουσνίτσα)”, ρυθμός 5σημος (2.55). Χρήστος Τάντσης (γκάιντα), Αθανάσιος Αθανασάκος (τουμπελέκι).

-[Λύκειον των Ελληνίδων LCGW 111, Α4] Γουμένισσα Κιλκίς: “Πουσνίτσα”, οργανικό (1.50). Θανάσης Σέρκος (κλαρίνο), Βασίλης Βέλκος (νταούλι), Γιάννης Γευγελής (τρομπόνι), Γιώργος Δίγκας (τρομπέτα). Χορός που χορεύεται μόνο από άντρες. Οι χορευτές ή ο χορευτής – συχνότατα η Πουσνίτσα χορεύεται από ένα μόνο χορευτή – δείχνουν την χορευτική τους αντοχή και δεξιοτεχνία με τα πολλά καθίσματα και τις στροφές που ποικίλλουν το βασικό βήμα του χορού. Μερικοί χορευτές μπορούν, εκτός από τα πολλά καθίσματα να κάνουν και καθίσματα πάνω στα γόνατά τους. Η Πουσνίτσα είναι από τους πιο εντυπωσιακούς μακεδονικούς ανδρικούς χορούς (Λευτέρης Δρανδάκης).

Πηγή κειμένων πληροφοριών http://www.dance-pandect.gr
http://entopios.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου